artikel

Industributie 2019: De winnaars op een rijtje

Onderzoek

Industributie 2019: De winnaars op een rijtje

Plus en Heineken zijn de beste handelspartners. Albert Heijn wint op categorymanagement, formulemanagement en als beste onlineretailer. Lidl is de beste discounter. Bake Five de beste privatelabelleverancier.

Dat blijkt uit het Industributie-onderzoek 2019. Jaarlijks beoordelen de fabrikanten de inkoop- en categoryteams van supermarkten. Omgekeerd beoordelen de retailers de fabrikanten. Omdat het onderzoek al jaren wordt uitgevoerd, zit er een constante in de meting. Toch heeft Foodmagazine samen met onderzoeksbureau IRI en EFMI Business School besloten om twee elementen aan het onderzoek toe te voegen. Het gaat dan om relatief kleine spelers die stormachtig groeien (Rising Stars) en websupers. De winnaars in die categorieën werden Cérélia en AH. Die laatste wint nipt van Picnic, dat op categorymanagement punten laat liggen: dat ligt ook grotendeels in handen van partner Boni.

De winnaars op een rijtje

Merkartikel Industributie Trofee: Heineken
Private Label Industributie Trofee: Bake Five
Serviceformule Industributie Trofee: Plus
Beste Discountformule: Lidl

Categoriewinnaars

Heineken (Dranken)
Perfetti van Melle (Zoetwaren en Snacks)
Pepsico (Kruidenierswaren overig)
Müller, Almhof (Merk – Vers)
Van Geloven Snacks (Diepvries)
Essity (Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen)
Aldipress (non-food overig)
Cérélia (Rising Stars)
Bake Five (Private label – Vers)
Refresco (Private label – kruidenierswaren)

Winnaars functiegebieden

Albert Heijn (inkoopmanagement)
Plus (category management)
Albert Heijn (formulemanagement)

Waardering handel hoger

De handel wordt steeds beter beoordeeld. De gemiddelde beoordeling in de periode 2008–2013 lag 2,1 procent hoger dan in de periode 2002-2007. In de periode 2014-2019 was die zelfs 2,8 procent hoger dan in de periode daarvoor. Die stijging zien we niet terug bij merkartikelen. Het gemiddelde in de periode 2008-2013 lag 2,3 procent hoger dan in de periode 2002-2007. Echter, het gemiddelde in de periode 2014-2019 lag slechts 0,7 procent hoger. Dem erkartikelfabrikanten zijn in de laatste periode maar een fractie beter beoordeeld. Er zijn dit jaar 87 merkartikelfabrikanten en 30 voor privatelabelleveranciers meegenomen in het onderzoek. Een aantal grote leveranciers deed mee in verschillende categorieën.

Eerste keer beoordeling onlinefoodretailers

Voor de eerste keer is in het Industributie-onderzoek de beoordeling van onlinefoodretailers meegenomen. Met onlinefoodretailers worden partijen bedoeld die een breed boodschappenpakket aanbieden. Dit zijn dus geen bedrijven als leveranciers van maaltijdpakketten of van specifieke productgroepen. Om te bepalen hoe leveranciers de performance van onlinefoodretailers beoordelen, zijn drie criteria opgesteld. De onlinefoodretailer die de hoogste overallscore behaalt op deze criteria, krijgt de titel Beste Onlinefoodretailer 2019. De drie criteria voor onlinefoodretailers waren: category managment, formulemanagement en logistiek management. Picnic scoort het hoogste op formulemanagement en logistiek, maar laat heel veel punten liggen op categorymanagement. Daardoor gaat AH toch overall met de eer strijken.

Meer waardering leveranciers

Het gemiddelde van alle 85 leveranciers (incl. Rising stars) ligt hoger dan vorig jaar. Met name de waardering van accountmanagement is gestegen (gemiddelde score 2018: 6,57). Supply chain management (gemiddelde score 2018: 6,51) is net als vorig jaar als minste beoordeeld. Trade marketing is dit jaar weer iets beter beoordeeld (gemiddelde score 2018: 6,72). De categorie Dranken krijgt net als vorig jaar gemiddeld gezien de beste beoordeling. 

 

Reageer op dit artikel