artikel

Industributie: Essity, winnaar Drogmetica, schoonmaak en onderhoud

Onderzoek

Industributie: Essity, winnaar Drogmetica, schoonmaak en onderhoud
Remco van Miltenburg (sales manager brand Netherlands, links) en Markus Britz (sales director brand region central)

Essity levert de beste prestaties in de categorie Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen. Deze categorie wordt doorgaans in het Industributie-onderzoek niet hoog gewaardeerd door de retail, en dit jaar is de score voor de hele groep weer lager dan vorig jaar. De lastige relatie met de handel wordt door Essity echter veruit het beste ingevuld; het is het enige bedrijf in deze categorie dat met een ruime voldoende in het rapport is opgenomen, waar de concurrentie soms een enorme dreun krijgt.

Wat herkent u van die betere relatie met de retail?

Remco van Miltenburg, sales manager brand Netherlands: ‘Wij proberen altijd de aansluiting te zoeken op de doelstellingen van onze handelspartners. Daarnaast zit objectiviteit in ons Zweedse DNA en dat zien we terug in deze waardering. En we zien dat onze handelspartners ons opzoeken om samen de uitdagingen in onze categorieën aan te gaan.’

Waarom is de relatie met de retail zo moeilijk voor deze categorie?

‘Moeilijk is het niet, de categorie krijgt traditioneel een lagere waardering. We zitten in promotiegedreven categorieën, maar ook in categorieën zoals menstruatie en ongewenst urineverlies, waarin nog veel taboes moeten worden doorbroken. Onze handelspartners werken hard met ons samen om daarbinnen de beste weg te vinden.’

Het accountmanagement van Essity krijgt van de retail een flink hogere waardering dan vorig jaar. Wat heeft u afgelopen jaar verbeterd?

‘We hebben voorgaande jaren wisselingen gehad in het salesteam nadat er veel talent intern doorstroomde. Het team dat daarna is opgebouwd, is een mooie mix van jong talent en meer ervaring. Ook ligt er veel bevoegdheid bij het team, iedereen snapt waar de prioriteiten liggen, en dat wordt gewaardeerd.’

In trade marketing is het resultaat nogal matig ten opzichte van de collega’s. Is hier ruimte voor verbetering?

‘Blijkbaar zijn we niet voldoende in staat geweest onze categorievisies volledig te laten aansluiten bij de strategie van de retailers. Uiteraard moet dit beter, dat is het signaal dat hier wordt gegeven. We zullen hierover dan ook het gesprek aangaan om te kijken hoe we beter kunnen presteren.’

In supply chain management heeft Essity zowel dit jaar als vorig jaar veruit het beste resultaat van de groep. Wat doet u zo goed?

‘Door de korte lijnen naar onze fabrieken zijn we maximaal flexibel. Dat wordt sterk gewaardeerd door onze klanten. En we hebben een zeer toegewijd team, dat constant werkt om de producten volledig en op tijd bij de klant te krijgen. Dat zien we elk jaar terug in onze beoordeling; onze leveringsperformance blijft onverminderd hoog. Wij worstelen met dezelfde problemen als iedereen in de markt, er is bijvoorbeeld een flink tekort aan chauffeurs. En wij zijn in staat geweest daar tijdig onze weg in te vinden.’

Hoe gaat u de goede relatie met de handel komend jaar handhaven of verder verbeteren?

‘We gaan altijd voor verbetering. Op alle assen zullen we moeten verbeteren om ook volgend jaar weer bovenin mee te kunnen spelen. Voor mij betekent dat ook het centraal stellen van de persoonlijke ontwikkeling van mensen, omdat dan ook de prestaties beter worden.’ 

Reageer op dit artikel