artikel

Dit zijn de verschillen tussen AH.nl en AH.be

Onderzoek Premium

Dit zijn de verschillen tussen AH.nl en AH.be

De prijsverschillen tussen AH België en AH Nederland vallen mee. Gemiddeld zijn producten 2 cent duurder bij de zuiderburen. Wel zijn er grote verschillen op productniveau en minder grote op assortimentsniveau. Aldus Alwin van der Velden van Superscanner. Over uitschieters: ‘Sinas is voor Nederland 34 cent en in België kost de frisdrank 59 cent.’

De prijsverschillen tussen AH België en AH Nederland vallen mee. Gemiddeld zijn producten 2 cent duurder bij de zuiderburen. Wel zijn er grote verschillen op productniveau en minder grote op assortimentsniveau. Aldus Alwin van der Velden van Superscanner. Over uitschieters: ‘Sinas is voor Nederland 34 cent en in België kost de frisdrank 59 cent.’

Superscanner heeft de producten met dezelfde productcode van de sites van AH.nl en AH.be vergeleken. De Belgische site biedt 18.000 artikelen, de Nederlandse 30.000 (inclusief Gall & Gall en Etos). De analyse gaat over de 14.000 producten, zowel A-merken als huismerken, die op beide sites staan.Superscanner heeft de producten met dezelfde productcode van de sites van AH.nl en AH.be vergeleken. De Belgische site biedt 18.000 artikelen, de Nederlandse 30.000 (inclusief Gall & Gall en Etos). De analyse gaat over de 14.000 producten, zowel A-merken als huismerken, die op beide sites staan.

Superscanner heeft op verzoek van Foodmagazine een analyse gemaakt van de verschillen in assortiment en prijs in Nederland en België van de AH-formule. Daarbij is gekeken naar het assortiment dat online beschikbaar is. Aanleiding was ook de kritiek in Belgë op de prijs van houdbare melk. Belgische boeren zijn boos op Albert Heijn in dat land. Volgens dagblad Het Nieuwsblad heeft Albert Heijn de prijs van een liter halfvolle houdbare Basic melk eind januari 2019 met 7 cent verlaagd naar 55 cent per liter, wat de woede heeft opgewekt van de boerenorganisatie ABS (Algemeen Boerensyndicaat). ‘Een marketingstunt op kap van de boeren’, zo wordt de voorzitter van de landbouworganisatie, Hendrik Vandamme, geciteerd door de krant. ‘Een schandalig lage prijs. Er is ook geen reden toe. De prijszetting op de markten is niet dalend, integendeel. De melkprijzen trekken weer aan.’ Hij is bang dat de rekening voor dit soort stunts uiteindelijk bij de boeren terechtkomt en ziet het vooral als een stunt van AH om marktaandeel te winnen.

Tegelijkertijd wordt een onderzoek ingesteld naar de diepe kortingsacties die Albert Heijn momenteel voert in België. Federaal minister Kris Peeters van consumentenzaken wil weten of Albert Heijn met verlies verkoopt, wat verboden is in België. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Economische Inspectie, meldt de Belgische zakenkrant De Tijd. Supermarkten in België mogen geen producten onder de kostprijs verkopen. AH’s Bonusfolder staat echter begin februari bol met 1+2-aanbiedingen. ‘De scherpste acties ooit in Vlaanderen’, meldt AH zelf in chocoladeletters op de omslag. ‘Zelfs in Nederland doet de keten dat nooit’, schrijft De Tijd. Bronnen melden aan De Tijd dat AH producten in Nederland heeft ingekocht voor ‘normale’ prijzen en deze vervolgens tegen een fors lagere prijs heeft doorverkocht aan zijn Belgische dochter. Die zou de producten dan weer hebben verkocht voor een prijs die weliswaar lager is dan AH in Nederland heeft betaald, maar hoger dan wat zij heeft betaald.

Aanleiding genoeg dus om in de assortimenten en prijzen in Nederland en België te duiken. ‘Gemiddeld voert AH in Nederland en in België gelijke prijzen. Dat is dus het vergelijk assortiment en daar het gemiddelde van op productniveau. AH België is dan gemiddeld 2 cent duurder per item, geen verschil om de grens over te stappen.’ Alwin van der Velden constateert wel duidelijke verschillen tussen de categorieën. Met uitschieters bij drogisterij-artikelen, baby-artikelen maar ook diepvries. Bij diepvies is Nederland goedkoper, het gaat om bijna 5 procent. Bij de drogisterij en baby-artikelen is het omgekeerde het geval. Overigens, het verschil in aanbod tussen AH.nl en AH.be heeft te maken dat het Etos-assortiment op AH.nl ook staat. Bij dranken en slijterij zit bijvoorbeeld Gall & Gall erin. ‘Er zijn geen categorieën waar België meer producten heeft dan Nederland. Het is dus vanuit Nederland aangestuurd. Nederland heeft het uitgebreide aanbod. Het huismerkassortiment inclusief Basic wordt in beide landen ook gevoerd.’

Over uitschieters: ‘Die zijn er. Sinas is een leuk voorbeeld. Voor Nederland 34 cent en in België kost hij 59 cent. Dat zijn uitschieters die soms wel 100 procent verschil raken. Basic maïskorrels zijn weer goedkoper in België met 40 cent versus ruim een euro in Nederland. Dat zie je ook op het gewone huismerk terugkomen. De Gelderse worst kost in Nederland €1,80 en in België €0,15. Dit kan alleen maar een fout zijn. Grappig dat je dat tegenkomt. Waarschijnlijk is in de kiloprijs een komma verkeerd gezet. De verklaring hoervoor is lastig te geven.’

.

 

Reageer op dit artikel